Про місто Харків та харків’ян

Про місто Харків та харків’ян

Олексій Сердюк

Як оцінити місто? Це можливо зробити за рядом як об’єктивних, так і суб’єктивних показників. Об’єктивні – це наявність підприємств, закладів освіти, наукових та культурних установ, міської інфраструктури та ін. Тут все зрозуміло – ці показники можливо порахувати, виміряти, обчислити. За ними складаються різні рейтинги у яких Харків стабільно посідає перші місця. Але як усі ці факти відбиваються у свідомості Українців, мешканців Харківщини та інших регіонів? Щоб відповісти на це запитання на допомогу приходять соціологічні методи.

Наприкінці травня 2021 року за ініціативою об’єднання «Харківська соціологічна мережа» соціологами Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (розробка інструментарію, обробка та аналіз даних) спільно з компанією New Image Marketing Group (збір даних) проведено дослідження «Про місто Харків та харків’ян».

Важливим моментом є те, що дані збирались на базі всеукраїнської онлайн-панелі за допомогою платформи Lemur. Використання подібного методу збору соціологічної інформації набуває все більшої популярності попри чисельну критику з боку академічної спільноти стосовно репрезентативності отриманих даних. Так, на теперішній час, онлайн-панелі репрезентують близько 80% населення України (тих, хто користується інтернетом), інша ж частина просто «випадає» з аналізу. Але для визначення особливостей поведінки певних груп, динаміки змін цієї поведінки, а також для оцінювання впливу різних факторів на цільову аудиторію – альтернативи «панельним» дослідженням просто немає. Головним чином тому, що ми можемо задати питання одній і тій же особі через певний проміжок часу і визначити як змінилась її відповідь. Масові репрезентативні опитування – це зовсім про інше.

Як Українці зв’язані з Харковом?

80% опитаних з Харковом пов’язують різні обставини – друзі, родичі, відрядження, отримання освіти та ін. 70% опитаних коли-небудь у житті бували в Харкові. Найчастіше до Харкова приїжджають до друзів та родичів (42%), з туристичною метою – відпочинок та знайомство з містом (38%), а також в робочі або ділові поїздки (33%).

Харків в очима Українців.

Незалежно від міста проживання Українці переважно позитивно ставляться до Харкова – місто подобається 83% харків’ян і 65% мешканцям інших регіонів. Чим географічно Харків ближче – тим більше він подобається мешканцям інших регіонів. Також Харків більше подобається тим, хто відвідав його у останні роки – чим ближче був останній візит до сьогоднішнього дня, тим більше позитивних оцінок. Серед мешканців інших регіонів України 8% точно бажають жити в Харкові, а 25% скоріше бажають (разом 33% Українців хотіли би жити у Харкові). Не бажають змінювати свою прописку на харківську 40% Українців.

Харків – «перша столиця» (80%), красиве місто (54%) з красивими парками (39%), у якому мером був Кернес (36%) – такі асоціації викликає місто Харків у мешканців інших регіонів України. Для Харків’ян рідне місто «чисте, красиве і доглянуте», з красивими парками (в т.ч. Горького) та площею Свободи, це рідне місто мером якого був Кернес. Мешканці інших регіонів частіше ніж Харків’яни називають серед того, з чим у них асоціюється Харків – ТЦ Барабашово, стадіон Металіст та метрополітен.

Уявлення про Харків серед його мешканців та мешканців інших міст досить схожі: це важливий історичний центр Слобожанщини, центр науки і освіти, «студентська столиця» України, великий центр промислового виробництва, великий торгівельний центр, зелене місто, місто красивої архітектури, місто творчості, мистецтва і культури.

Негативні характеристики, введені в інструментарій свідомо, обирають менш за все як харків’яни, так і мешканці інших регіонів.

Вважають Харків спокійним та безпечним для життя містом 51% харків’ян і 42% мешканців інших регіонів. Не погоджуються з цим твердженням 32% харків’ян і 33% мешканців інших регіонів, що є дуже позитивною оцінкою на загальнодержавному фоні, бо Харків щороку входить до трійки найбезпечніших міст України.

Туристична привабливість Харкова

Про те, що Харків є туристичним центром України, кажуть 59% харків’ян і 68% мешканців інших регіонів. Причому мешканці Харкова значно менше усвідомлюють туристичний потенціал рідного міста, ніж мешканці інших регіонів України.

В цілому Харків сприймається як досить привабливе для туризму місто. Переважна більшість Українців, які не проживають в Харкові, хотіли б відвідати це місто з туристичною метою. Більш за все їх приваблюють парки (Горького, Шевченка та зоопарк), сквери, історичні пам’ятки та прогулянки центральною частиною міста.

Найбільш впізнаваними або відомими для Українців об’єктами Харкова є центральна площа міста – площа Свободи (її впізнають на фото 75%), пам’ятник Тарасові Шевченку в саду Шевченка (69%), Парк культури і відпочинку імені Горького (64%). Впізнаваними є і харківські собори – Благовіщенський (59%) та Успенський (49%), ХНАТОБ – театр опери та балету (52%), фонтан «Дзеркальний струмінь» (46%). Серед об’єктів, які туристи хотіли б відвідати: «Дзеркальний струмінь» (62%), дельфінарій (57%), зоопарк (55%), канатна дорога в парку Горького (55%), сад Шевченка (54%) і сам парк Горького (51%), площа Свободи (43%) та сквер Саржин яр (42%).

Окрім позитивних результатів щодо, це дослідження дає змогу оцінити перспективи розвитку туристичної галузі Харківщини, а також прослідкувати за змінами сприйняття іміджу міста Харкова в очах українців у майбутньому, завдяки використанню методології онлайн-панелі та платформи Lemur.

догори